Thursday, December 30, 2010

INDONESIA - PROVOKASI - (HARIMAU BAHAM GARUDA)

Provokasi apa lagi yang mahu ditimbulkan oleh Indonesia? Setelah mereka tewas kepada pasukan Malaysia dengan agregat 4-2 pada aksi Final Piala Suzuki AFF 2010 semalam. Terdahulu, heboh media Indonesia menyalahkan penonton Malaysia menganggu konsentrasi pemain-pemain Indonesia dengan pancaran laser sewaktu mereka tewas 0-3 pusingan pertama aksi final di Stadium Nasional Bukit Jalil. Alasan yang langsung tidak boleh diterima akal!

Selain daripada alasan pancaran laser, akhbar tempatan Indonesia (maklumat sulit) turut menyatakan Malaysia menggunakan khidmat bomoh untuk menang dalam perlawanan pusingan pertama final itu. Akhbar tersebut mendakwa pasukan Malaysia mendapatkan khidmat bomoh dari Thailand, India dan China.

Alasan yang lagi tak masuk akal! Alasan anak-anak tak sekolah. Dakwaan mereka itu seumpama membuka pekung di dada sendiri kerana selama ini, merekalah yang acap kali menggunakan taktik kotor untuk menang dalam setiap perlawanan. Mereka memberitahu akhbar bahawa mereka mengetahui hal tersebut melalui seorang pawang terkenal (nama dirahsiakan) di Indonesia. Maka, terbuktilah yang mereka sebenarnya kerap mendapatkan khidmat-khidmat bomoh.

Hal ini boleh diumpamakan seperti situasi,

"Adik, jangan bagitahu mak abang hisap rokok tau",

si adik pula berjanji tidak akan membocorkan perkara itu. Pada suatu hari, maknya bertanyakan pada si adik, sama ada si abang menghisap rokok atau tidak, dan adiknya menjawab,

"Abang cakap, jangan bagitahu mak, abang hisap rokok".

Bodohkan? Tetapi budak kecil itu tidak bodoh, kerana dia masih kecil untuk berfikir dengan matang. Sedangkan rakyat Indonesia lah yang bodoh, nak buka keburukan orang lain, terbuka keburukan diri sendiri, bangang!

Kini, kehebatan pasukan Malaysia sudah terbukti, apabila Malaysia masih mampu untuk menang walaupun dikecam maha laknat oleh penyokong Indonesia yang tiada ketamadunan. Sekalipun beraksi di gelanggang sendiri, mereka gagal memanfaatkan kelebihan tersebut untuk bergelar juara. Nah!!! Sudah terbukti, Indonesia hanya jaguh kampung!

Tidak perlu memberi atau membuat berbagai alasan, dan tidak perlu melemparkan pelbagai tuduhan palsu, tolonglah penyokong-penyokong Indonesia semua, jangan putar belitkan kelemahan sendiri. Tindakan seperti itu membuktikan betapa kurangnya  dan jahilnya semangat kesukanan dalam diri anda.

Jika dilihat apa yang berlaku ke atas pundak bahu pemain-pemain Malaysia sewaktu sebelum sepak mula di Stadium Utama Gelora Bung Karno, Jakarta, lebih maha dahsyat dan mengerunkan mata dunia. 

Mari sini saya ungkapkan satu persatu kejilikan penyokong-penyokong Indonesia terhadap pemain Malaysia :

1. Mereka mengadakan rusuhan dan tunjuk perasaan di hadapan hotel penginapan skuad Malaysia, dengan sepanduk yang mencaci-caci skuad muda negara. 
  - Pernahkah pemain Indonesia diserang sebegitu semasa mereka berada di Malaysia pada perlawanan yang lepas?

2. Pemain, Pengurus, dan Pegawai-pengawai pasukan terpaksa dibawa menaiki kereta kebal untuk datang ke stadium dari hotel penginapan.
  - Belum pernah terjadi dalam sejarah Malaysia dari zaman Atok aku dalam perut, pemain diiring dengan kereta perisai.

3. 200 Penyokong Malaysia yang hadir ke Jakarta untuk menyaksikan dan memberi sokongan kepada skuad Harimau Malaysia terpaksa menonton di layar besar Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta, kerana bimbang akan keselamatan diri akibat tindakan puak-puak pelampau Indonesia.
  -Penyokong Indonesia seramai 15,000 orang yang hadir di Stadium Nasional Bukit Jalil diberi penghormatan besar dengan disediakan tempat duduk khas untuk mereka sewaktu perlawanan terdahulu.

4. Penjaga Kubu negara, Khairul Fahmi Che Mat seringkali disinari pancaran laser oleh penyokong-penyokong Garuda Kepatahan Sayap pada perlawanan malam tadi.
  -Tiada sebarang provokasi yang dilakukan oleh Fahmi terhadap tindakan biadap penyokong Indonesia. Malah, beliau menampilkan aksi cemerlang dengan menyelamatkan beberapa percubaan Indonesia termasuk berjaya menampan kemas sepakan penalti, dan menepis keluar sepakan percuma Indonesia.

5. Serangan Siber oleh rakyat Indonesia termasuk di Fan Page FAM sendiri.
  -Kata-kata kesat yang agak melampau dilontarkan oleh mereka.

Sedarlah bahawa dalam perlawanan, siapa yang terbaik, dialah yang akan menang. Malaysia bermain dengan baik, dan Malaysia layak untuk bergelar pemenang.

Sayur je. . . itulah yang diungkapkan oleh kapten Malaysia, Safiq Rahim. Kalau dah sayur, memang sayur!

2 comments:

  1. pemain Malaysia terpaksa berlatih main bola dihalaman hotel je..

    ReplyDelete
  2. kasihan mereka. saya bagi mereka tabik 'spring'!

    ReplyDelete